Pasak puikaus lenkų literatūros žinovo, Vilniaus pedagoginio
universiteto dėstytojo Juzefo Šostakovskio, spėjama, kad
pirmąsyk Bernardinų skg. 11 Adomas Mickevičius apsilankė atvykęs
iš Kauno 1819 metų gruodžio 24 dieną. Dabar šiuo adresu
esančiame name tuo metu gyveno Ignas ir Teresė Byčkovskiai,
turėję sūnų Tadeušą, Vilniaus universiteto Fizikos fakulteto
studentą. Tą vakarą buvo švenčiamos Kūčios, minimi gruodiniai"
Adomo ir Tomo vardadieniai. Adomui pagerbti Tomas Žanas
deklamavo humoristinį eilėraštuką, raginusįjį kurti poeziją.
Tame pačiame name Adomas Mickevičius praleisdavo ir savo
atostogas, o 1822-aisiais nuomojosi kambarį nuo Velykų švenčių
iki birželio pabaigos, mat jam reikėjo kuo skubiau parengti
spaudai poemą Gražina". Ši vieta susijusi ir su Baladžių ir
romansų" I tomo,Vėlinių" II ir IV dalių rengimu.
Vėliau minėtame bute gyveno karo gydytojas Janas Žyckis,
kurio giminės, manoma, vienoje iš buto sienų įmūrijo paminklinę
lentą su įrašu lenkų kalba, kad čia buvo rašoma Gražina".
Vėlesnė buto, saugančio A. Mickevičiaus atminimą, istorija yra
susijusi su kita jame gyvenusia asmenybe - Janu Konradu Obstu.
Šis žmogus čia buvo įsteigęs privatų muziejų, kurį savo knygoje,
pasakojančioje apie praeitį įamžinusius eksponatus, mini lenkų
autorius Edvardas Chvalevikas. Muziejėlį E. Chvalevikas vadina
A. Mickevičiaus vardu, mat šis buvo įsikūręs kambarėlyje,
kuriame Vilniuje gyveno dainius". Tai buvo ne pirmas šaltinis,
kuriame paminėtas Adomo Mickevičiaus muziejaus ar bent
memorialinio poeto kambario Vilniuje, Bernardinų skg. 11,
egzistavimo faktas. Dar 1885 metais Varšuvoje leidžiamas
Tygodnik llustrovvany" išspausdino šios patalpos iliustraciją,
aiškiai parodydamas jos muziejinį pobūdį, nors iki šiol nėra
įrodymų, kad šis privatus namas, kuriame kabojo lenta,
informuojanti apie Gražinos" autoriaus gyvenimą jame 1822 m.,
buvo žmonių lankomas. Tik iš straipsnio Zbieracz Litevvski",
išspausdinto 1911 metų rugsėjį, sužinome, kad naujas namo
Bernardinų skg. 11 šeimininkas J. K. Obstas po popieriniais
apmušalais rado įmūrytą marmurinę lentą su užrašu:Tu pisana
Gražina" 1822" (Čia buvo rašoma Gražina" 1822"). Straipsnyje
taip pat minima, kad J. K. Obstas - didelis A. Mickevičiaus
kūrybos gerbėjas ir su juo susijusių daiktų rinkėjas,
kolekcionuoja graviūras ir namų apyvokos daiktus iš poemoje
Ponas Tadas" vaizduojamos epochos, kad iš Peterburgo, iš kur
kartu su Kwartalnik Litevvski" redakcija persikraustė į Vilnių,
atvežė taip pat savo biblioteką, porceliano kolekciją,
paveikslus, raižytus ant metalo plokščių, senienų rinkinius, ir
kad turistai jau dabar neaplenkia J. K. Obsto namo. Ši
informacija leidžia iš esmės pripažinti 1911 metų rugsėjo mėnesį
oficialia Adomo Mickevičiaus muziejaus įkūrimo data. Taigi
šiemet muziejui -100 metų!
Poeto atminimo saugotojas
Adomo Mickevičiaus muziejaus Vilniuje įkūrėjas J. K. Obstas
(1876-1954) buvo išskirtinė asmenybė, palikusi ryškų pėdsaką
mūsų kultūroje. Menininkas, operos dainininkas, publicistas,
leidėjas, redaktorius, istorikas ir kolekcininkas gimė bajorų
inteligentų šeimoje Leipcige. Jo tėvas Hermanas Bernardas Obstas
buvo profesorius, medicinos mokslų daktaras, antropologas ir
etnografas, Leipcigo etnografijos muziejaus steigėjas ir
pirmasis redaktorius, motina Marija - lenkų dvarininkų
Sokolovskių giminės atstovė. Janas Konradas, baigęs Leipcigo
muzikos konservatoriją, nuo vaikystės susidurdamas su menu ir
sekdamas savo garsaus tėvo pėdomis, taip pat domėjosi
kelionėmis, kolekcionavimu ir suprato istorinių vertybių
išsaugojimo visuomenei reikšmę. Jis nepaveldėjo iš savo
gimdytojų nei didelių pinigų, nei dvarų, taigi turėjo
išsilaikyti iš savo darbo. Iš pradžių pasižymėjo kaip artistas
ir dainininkas, vėliau - kaip redaktorius ir leidėjas, tačiau
visąlaik domėjosi istorija, praeities menu ir kultūra bei rinko
visa tai atskleidžiančius eksponatus. Kurį laiką gyveno
Peterburge versdamasis žurnalistika, vėliau persikėlė į Vilnių
ir redagavo čia leidžiamus laikraščius Gazeta Codzienna" ir
Dziennik Wilenski".
Vilniaus įžymybė
Prieš pat Pirmąjį pasaulinį karą J. K. Obstas su žmona ir
dideliu juodu pudeliu apsigyveno Bernardinų skg. 11. Jo namai
visada buvo atviri svečiams, nors šeimininkas nederino prie
atvykėlių savo įpročių, o jo kviestinės vakarienės dažnai
primindavo Vėlinių apeigas. Per trumpą laiką jis tapo viena
garsiausių Vilniaus įžymybių, vienas iš nedaugelio istorinių
paminklų ir senienų žinovų. Beje, 1910 metais Peterburge jau
buvo išėjusi jo brošiūra apie Adomą Mickevičių Ir Johaną
Volfgangą Gėtę.
Pas J. K. Obstą lankydavęsi vilniečiai prisimena, kad jis
buvo labai įdomus pašnekovas, pažinojęs daugybę žmonių, daug ką
gyvenime matęs ir patyręs. Svečiai visada rinkdavosi Obstų
gyvenamajame kambaryje. Tiesa, patekti į šiuos namus nebuvo
visai paprasta. Norint įeiti pro vartus į Bernardinų
skersgatvyje esančio 11 numeriu pažymėto namo kiemą, reikėdavo
stipriai pabelsti ant vartų esančiu senoviniu belstuku. Netrukus
antrame aukšte atsidarydavo langas, pro kurį pasirodydavo
šeimininko galva ir būdavo nuleidžiamas ant virvės pakabintas
didelis vartų raktas. Įėjus į kiemą, vartus reikėdavo uždaryti,
o raktą neštis aukštyn, kur gyveno šeimininkai. Obstai buvo
užėmę tik vieną didelę patalpą, nes kitose Janas Konradas buvo
įrengęs muziejų ir laikė savo kolekcijas.
Muziejaus kambariuose vyravo ideali tvarka, viskas juose buvo
išdėstyta su dideliu muziejinio reikalo išmanymu ir skoniu. Apie
tai, ką buvo galima čia išvysti prieš Pirmąjį pasaulinį karą,
yra pasakojęs ne vienas buvęs dažnas muziejaus ir jo šeimininko
svečias. Lankytojai savo prisiminimuose minėjo matę lentą Tu
pisana Gražina" 1822", įmūrytą į pirmame aukšte esančio ir į
kiemą išeinančio kambario sieną. Jie taip pat tvirtino, kad J.
K. Obstas šį namą atnaujino, o iš gatvės pusės įtaisė lentą su
užrašu, informuojančiu, jog ši vieta yra susijusi su Adomu
Mickevičiumi. Muziejus buvo apstatytas vertingais antikvariniais
baldais, būta puikių veidrodžių, kilimų, porceliano, paveikslų,
didelės graviūrų, senųjų litografijų, XVIIXVIIi amžių žemėlapių
kolekcijos. Be to, Bernardinų skersgatvio 11 numeriu
paženklintas namas garsėjo daugiau kaip 5 000 veikalų
architektūros, filosofijos, istorijos, etnografijos, meno ir
kitomis temomis biblioteka. Muziejus buvo garsus ir rankraščiais
bei autografais, senovine spauda, medaliais, monetomis,
senoviniais kalendoriais (tarp jų ir 1812 metų), piešiniais ir
dokumentais iš 1863-iųjų sukilimo laikotarpio, sukilėlių, jų
šeimų ir palikuonių nuotraukų rinkiniais... Būta ir visai
egzotiškų eksponatų: sakuose suakmenėjusių vabzdžių, įvairių
Afrikos genčių amuletų, pagoniškų talismanų ir pan.
Oficialus Adomo Mickevičiaus muziejaus pavadinimas pirmą
kartą rašytiniuose šaltiniuose paminėtas 1916 metais. Pirmasis
pasaulinis bei lenkų ir bolševikų karai padarė muziejui daug
žalos. J. K. Obsto name buvę rinkiniai buvo išgrobstyti, kai,
dirbdamas karo korespondentu, 1919-aisiais jis atsidūrė
Varšuvoje.
Prieš Antrąjį pasaulinį karą J. K. Obsto muziejų lankė daug
turistų. Nors buvusio romantizmo dainiaus butu rūpintasi
kruopščiai, iki karo buvusios prabangos jau nebeatgauta. Apie
muziejaus egzistavimą tarpukariu 1923 metais yra minėjęs
profesorius Juliušas Klosas savo Vadove po Vilnių", taip pat
spauda, tai tvirtino ir liudininkai. Svarbiausia, kad muziejus
buvo visiems prieinamas.
Viename tarpukario šaltinyje randame nepaneigiamą įrodymą,
kad privatus J. K. Obsto muziejus, nors ir nukentėjęs per karus,
veikė ir toliau. Oficialiai jis vadintas Adomo Mickevičiaus
muziejumi, jame buvo eksponuojami poeto portretai iš įvairių jo
gyvenimo laikotarpių, pirmieji poeto kūrinių leidimai,
autografai ir kt. Žmonių, XX amžiaus ketvirtajame dešimtmetyje
aplankiusių muziejų, liudijimu, jo vidaus interjeras priminė
Napoleono epochą, čia buvo Pone Tade" aprašytų daiktų, ir po
muziejų vaikščiota kaip po bajorų dvarelį''.
Neįkainojama dovana Vilniaus universitetui
1937 metų rudenį J. K. Obstas dėl amžiaus ir pablogėjusios
sveikatos nutarė savo namą su muziejumi oficialiai padovanoti
Vilniaus universitetui. Kitais metais tai ir padarė. Dalį
eksponatų šeimininkas paliko vietoje, kitus perdavė Mokslo
bičiulių draugijai (buvo jos narys) irVrublevskių bibliotekai.
Vertingiausius baldus, paveikslus ir porcelianą pasiėmė į
Kirtimų (Rubno) dvarelį Vilniaus krašte, kur persikraustė ir iki
Antrojo pasaulinio karo gyveno ramiai kaip vidutiniškai
pasiturintis dvarininkas. Deja, 1941 metais buvo išmestas iš
savo rezidencijos ir atsidūrė Dieveniškių kaime. Ten iki
gyvenimo pabaigos rašė savo atsiminimus. 1954-aisiais, visų
pamirštas, mirė. Šio iškilaus žmogaus rankraščius išsaugojo
Julijonas Bezganovičius, Dekaniškių gyventojas, kurio šeima
slapta valgydino tremtinį, paliktą likimo valiai be lėšų
gyvenimui. Adomo Mickevičiaus muziejaus įkūrėjui mirus, būrelis
ištikimiausių žmonių slapta nuo sovietų valdžios palaidojo jį
Kirtimuose, buvusio jo dvaro teritorijoje. J. K. Obstas neturėjo
palikuonių, tačiau ateinančioms kartoms paliko neįkainojamą
kūrinį - Adomo Mickevičiaus muziejų.
Adomo Mickevičiaus muziejus Bernardinų skersgatvyje, lankytas
ne tik miesto gyventojų, bet ir turistų, tarpukariu nebuvo
valstybės finansuojamas ar subsidijuojamas, tad buvo įkurtas ir
vėliau šeimininko išlaikomas bei turtinamas eksponatais be jokio
išskaičiavimo. Tą privačią iniciatyvą ir nesavanaudišką darbą
visuomenės labui įkvėpė patriotizmas.
22 savaitė nr, 47, 2011 m,